Check up ömrü uzatır mı ?

Hastalıkların Erken Teşhisinde Check-Up büyük rol oynar.

İleride hastalığa dönüşebilecek risklerin tespit edilebilmesi, onlara gereken ve yeterli önlemleri alabilmek ve hastalıkların erken teşhisini gerçekleştirebilmek için Check – Up testleri ve muayeneleri yapılır.

O nedenle check – up hastalık zamanında değil, tam da en sağlıklı olduğunuz zamanda, kendinizi her zamankinden daha sağlıklı hissettiğiniz bir zamanda yapılmalıdır.

Erişkin yaşlardan itibaren, herhangi bir şikayet ya da endişeniz olmasa bile yılda 1 kez, hatta hastalıkların her çeşidinin salgın derecesinde ve süratle ilerleme kaydettiği  ve görüldüğü günümüzde 6 ayda bir kez  sağlık kontrolünden geçmek çok yararlıdır. Yıllık veya 6 aylık sağlık kontrolü, hekiminizin önceki yıla veya önceki döneme ait sonuçları karşılaştırması ve sağlığınızdaki değişimleri ve riskleri izlemesi açısından çok önemlidir.

Kan test sonuçlarınızın normal limitler arasında çıkması sizin sağlığınız adına sevindirici olsa da, normal limitlerde kalsa bile, bir önceki döneme göre yükselmeler veya azalmalar, hekime sağlığınız hakkında gidişatı da söyler.

Check – up sağlık taramalarının en iyi yanı, düzenli sağlık taramaları ile hastalık henüz bulgu vermediği bir safhada yakalanabilirse, birçok hastalık için ileri evrelere gelmeden önlem alınabilecektir.

Yaşam tarzımız 2000’li yıllarda her geçen gün ışık hızıyla değişmekte, son yüzyılda ise yenilen gıdalar başta olmak üzere, aktiviteler ve çevre ortamı olarak tamamiyle farklı bir yapıya bürünmüştür. Toksinler, radyasyon, sanayi katkılı besinler, kimyasal ajanlarla kaplı bir çevre, kanser başta olmak üzere, günümüzde birçok hastalık için büyük risk faktörü oluşturmaktadır. işte Check up , tam da bu kaos ortamlarının artan hastalık risklerine karşı, hastalık oluşmadan tesbit yapabilen elimizdeki tek güvencedir. Günümüzde ;

• Genetik, cinsiyet yaş, ırk gibi risk faktörlerine göre oluşturulmuş check up programları ile, bu risklerin oluşturabileceği erken dönem belirtiler, bulgular değerlendirilip, risk düzeyi hesaplanmakta, erken başlayan bir hastalık varsa da, erken yakaladığımız için, tedavi şansı oldukça artmaktadır.
  • Kendi kendini muayene eğitimi, vücudundaki sinyallerin farkında olma eğitimleri ve davranışları, check-up sırasında profesyonel sağlık çalışanları tarafından, hekimler tarafından da ayrıntılı olarak hastaya verilecektir.
  • Kalp damar hastalıkları ve kanserler, artık check up programları sayesinde çok erkenden yakalanabilmekte, yaşam süresi kaliteli ve uzun hale getirilebilmektedir.
  • En çok ihmal edilen Diyetisyen görüşmeleriyle bile, beslenme tarzında olumlu değişikler yaptırılarak, bir çok hastalık engellenebilmekte, yaşam tarzına yaşa göre hareket ilavesiyle ömür daha kaliteli hale getirilmektedir.
  • Kalın barsak kanserleri ( en basitinden gaitada gizli kan testi ile şüphelenilebilir ) , Akciğer kanserleri ( basit bir akciğer grafisi ile ), erkeklerde prostat kanserleri ( basit PSA kan testi ile ) , kadınlarda meme ( mammografi ile ) ve rahim kanserleri ( kanda HPV testi  ve PAP smear testi ile ) check up programlarında erken yakalanabilir.

Sigara, akciğer kanseri başta olmak üzere, amfizem, KOAH, gibi solunum sistemi hastalıklarına yol açabilir. Bu durumda kalp rahatsızlıkları gibi hastalıklara ortam hazırlanır. Alkol tüketimi ise, karaciğer – pankreas fonksiyonlarını bozararak, siroz gibi hastalıklara uygun ortam hazırlar. Check up programı sayesinde, karaciğer, kalp, akciğerler gibi organların sağlık durumu rahatlıkla ortaya konabilir.

Check up ile kazanabileceğimiz bir erken teşhisin, insan ömrünü uzatmaya çok büyük faydası olacaktır. Check up, sizi olabilecek hastalıklardan korur ama asla mucize oluşturmaz. Yani check up sağlam çıkınca bu hiç hasta olmayacağınız anlamına gelmez. Çünkü check up’ın sınırı değişebilir ve asla sınırlandırılamaz. Yani, tüm her şeyin olduğu bir check up programı dünyada yoktur ve asla da olmayacaktır. Sadece mevcut bilgilerimiz itibariyle, yapabildiğimiz kadar en geniş programı uygulayabiliriz ama bu da tüm vucudu tamamiyle kapsayamaz. Yine de bu mevcut testlerle bir çok hastalığı erken teşhis olarak yakalayabilmemize imkan sağlar.

Dolayısıyla check up , yakaladığımız erken teşhis nedeniyle, o hastalığın tedavisine olanak vererek, ömrümüzün uzamasına yardımcı olur.